انواع میکسر آزمایشگاهی

میکسرها ابزاری مهم در هر آزمایشگاه هستند. این ابزارها برای ترکیب کردن مخلوط‌های ناهمگن استفاده می‌شوند و در صنایع مختلف دارویی، درمانی، زیست‌شناختی، مواد غذایی، تصفیه، لوازم آرایشی، لوازم الکترونیکی و بیوتکنولوژی کاربرد دارند. مخلوط کردن یکی از فرآیندهای مهم و اساسی است که در هر آزمایشگاهی انجام می‌شود. در این فرآیند یک محلول ناهمگن به یک محلول یکنواخت و همگن تبدیل شود. برای همگن کردن محلول‌های مختلف به انواع میکسر آزمایشگاهی نیاز داریم. هر کدام از این میکسرها با ویژگی‌ها، کاربرد و قیمت متفاوتی روانه بازار می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

معرفی انواع میکسر آزمایشگاهی از نظر قیمت و عملکرد

برای مخلوط کردن مواد مختلف عملکرد متفاوتی نیاز است. بنابراین میکسرهای آزمایشگاهی انواع مختلفی دارند. در برخی از میکسرها لرزش صفحات به شکل دایره‌ای یا دورانی انجام می‌شود. در نوعی دیگر از میکسر آزمایشگاهی صفحه‌ای، صفحه همزن در جهت افقی یا رفت و برگشتی حرکت می کند. در میکسر مکانیکی همزدن از طریق میله ای که از بالا در نمونه قرار می گیرد عملیات همزدن انجام می گیرد و در نوع مغناطیسی توسط یک مگنت ( آهن ربا ) که داخل ظرف نمونه قرار می گیرد کار همزدن انجام می شود. قیمت میکسرهای آزمایشگاهی با توجه به تنوع بالا و انواعی که دارند بسیار با یکدیگر متفاوت است.

انواع میکسر آزمایشگاهی عبارتند‌از استایرر مغناطیسی ، میکسر مکانیکی ، ورتکس ، راکر، روتاتور و شیکر. هر کدام از انواع میکسر آزمایشگاهی برای مطالعات مختلف مانند رسوب‌گذاری، مخلوط نمونه‌ها و رنگ‌آمیزی کاربرد دارند که به شرح زیر هستند:

شیکر

شیکرها نمونه‌ای از انواع میکسر آزمایشگاهی هستند که برای مطالعات سلول، بافت و رسوب‌گذاری کاربرد دارند. شیکرها در هنگام میکس، حرکت عقب و جلو ( افقی )  یا دروانی ( اوربیتالی ) بر روی صفحه دارند. این حرکت قدرتمند میکس مواد را با سرعتی معادل 300 دور در دقیقه انجام می‌دهد. شیکرها برای مخلوط کردن مواد، کشت بافت یا سلول، ترکیب ناهمگن باکتریایی و... استفاده می‌شود. قیمت شیکر آزمایشگاهی نسبت به انواع میکسر ورتکس بیشتر است، اما نسبت به دیگر میکسرها قیمت مناسبی دارد.

عملکرد شیکرها با سایر میکسرهای آزمایشگاهی کاملاً متفاوت است، زیرا حرکت این صفحات به شکل افقی و یا اوربیتالی انجام می‌شود، در نوع شیکر خطی ( افقی ) مایعات از یک سمت ظرف به سمت دیگر ظرف فشار داده می‌شوند و بالعکس.

شیکرهای اوربیتالی برای کشت بافت و سلول کارایی دارند و برای میکس محلول از حرکات دورانی بر روی صفحه استفاده می کنند. این نوع حرکت دورانی یا دایره‌ای علاوه بر میکس مواد، شرایط برای توزیع یکنواخت نمونه‌ها و هوا دهی مناسب به آن‌ها را فراهم می‌کند.

همچنین در این نوع شیکرها با این شکل کاربرد در انکوباتورها نیز استفاده می شوند که به ان‌ها انکوباتور شیکردار می گوئیم.

هات پلیت استیرر یا هات پلیت مگنت

استیرر مغناطیسی با صفحه گرمکن یکی از مهم‌ترین میکسرهای آزمایشگاهی است. قیمت میکسر آزمایشگاهی از نوع استیرر با گرمکن با توجه به نوع عملکرد و ویژگی‌هایی که دارد، بالاتر است. این نوع میکسر را با نام میکسر مغناطیسی نیز می‌شناسند، چون قدرت مغناطیسی است که اسباب میکس محلول‌ها را فراهم می‌کند. این دستگاه‌ها امکان تنظیم دما و سرعت به شکل دقیق و سریع را فراهم می‌کنند. این وسیله به شکل پیشرفته‌تر کنترل می‌شود. به همین دلیل قیمت میکسر آزمایشگاهی مغناطیسی نسبت به دیگر مدل‌ها بیشتر است. این دستگاه برای میکس محلول‌های کمتر از 800 میلی‌لیتر مناسب نیست.

رایج‌ترین میکسر آزمایشگاهی، میکسر همزن مغناطیسی است. این همزن‌ همراه آهنربای قدرتمند طراحی شده‌ است و با یک میله مغناطیسی (مگنت) مایعات را هم می‌زند. ضمناً استایرر مغناطیسی می‌تواند مایعات مختلف را با سرعت‌های متفاوت میکس کند. این نوع مخلوط کردن می‌تواند بین کم تا زیاد متغیر باشد.

هات پلیت استیرر آزمایشگاهی

راکر آزمایشگاهی

راکر آزمایشگاهی نسبت به انواع میکسر آزمایشگاهی سرعت کمی دارد. از این میکسر برای لکه‌زدایی، میکس محلول‌ها و رنگ‌آمیزی استفاده می‌شود. قیمت راکر آزمایشگاهی نسبت به دیگر میکسرهای آزمایشگاهی کمتر است. این موضوع به سرعت پایین دستگاه مربوط می‌شود. راکر آزمایشگاهی با دو مدل سه بعدی و دو بعدی عرضه می‌شود.

طراحی راکرهای سه بعدی با زاویه شیب انجام شده و این زاویه باعث حرکت دایره‌ای به سمت بالا و پایین می‌شود. این دستگاه‌ها صرفاً برای مخلوط کردن ملایم و لکه‌گیری کاربرد دارد، بنابراین از راکرهای سه بعدی برای تخمیر و بیوشیمیایی استفاده می‌شود. حرکت ملایم و آهسته این میکسر از تشکیل شدن کف جلوگیری می‌کند و این موضوع قابلیت دستگاه را برای کاربردهای حساس بالا می‌برد.

برای مطالعه بیشتر :در رابطه با تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی بیشتر بخوانید.    

شیکر ورتکس ( شیکر لوله )

شیکر ورتکس (شیکر لوله) یک دستگاه آزمایشگاهی است که برای مخلوط کردن سریع نمونه های کوچک مایعات استفاده می شود. این دستگاه دارای یک موتور الکتریکی است که یک قطعه لاستیکی را به حرکت در می آورد. قطعه لاستیکی سپس لوله های آزمایش حاوی نمونه های مایع را در یک حرکت دایره ای ( گردابی ) سریع تکان می دهد. این حرکت باعث می شود که نمونه ها به طور مساوی مخلوط شوند. این مدل تجهیزات برای آزمایشگاه‌های علوم زیستی کاربرد دارند.

قیمت شیکر لوله ( ورتکس )

 رولر میکسر یا روتاتور

این نوع میکسر آزمایشگاهی برای آزمایشگاه‌های تحلیلی و بالینی کارایی دارد. این دستگاه برای ممانعت از انعقاد خون استفاده می‌شود، با این وجود، می‌تواند برای موارد دیگری همچون تشخیص لاتکس یا رسوبات ایمنی کارایی داشته باشد. روتاتور قابلیت تنظیم سرعت برای مخلوط کردن نمونه‌ها را دارد. این مخلوط کردن می‌تواند با سرعتی بین ده دور در دقیقه تا چهل دور در دقیقه انجام شود. این نوع تنظیم سرعت، رولر میکسر را به یک میکسر خوب برای تحقیقات زیست‌شناسی مانند کشت سلولی، میکروب‌شناسی و... تبدیل می‌کند.

قیمت میکسر آزمایشگاهی در مدل روتاتور نسبتاً بالاست، زیرا این میکسر برای مخلوط کردن در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و تحلیلی کاربرد دارد و امکان تنظیم سرعت را فراهم می‌کند.

انتخاب درست شیکر آزمایشگاهی

در طول انجام مطالعات آزمایشگاهی، نیاز به اختلاط چندین مایع وجود دارد. مخلوط شدن برای مواردی نظیر رقیق شدن مواد، تغییر رنگ مایعات، جداسازی مواد، رنگ‌آمیزی مایعات و فعال‌سازی واکنش‌های شیمیایی انجام می‌شود.

هنگام انتخاب شیکر آزمایشگاهی، مهم است که نیازهای خاص خود را در نظر بگیرید. با توجه به نوع آزمایشی که انجام می دهید، ظرفیت، سرعت، دمای کار، و سایر ویژگی‌های مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

قیمت انواع میکسر آزمایشگاهی

جمع‌بندی​

میکسرهای آزمایشگاهی در انواع مدل‌های روتاتور، شیکر، ورتکس و راکر عرضه می‌شوند. هر کدام از این میکسرها با توجه به ویژگی‌هایی که در مخلوط کردن محلول‌ها دارند، برای آزمایشگاه‌های مختلف استفاده می‌شوند. ضمن اینکه قیمت متفاوتی نیز دارند. عوامل مهمی بر روی قیمت میکسر آزمایشگاهی تاثیر دارند. میزان ظرفیت، ابعاد دستگاه، نوع متریال تولیدی دستگاه، برند دستگاه، نوع عملکرد، سطح تکنولوژی دستگاه و سرعت دستگاه از جمله عوامل موثر بر قیمت انواع میکسر آزمایشگاهی هستند. اگر چه عوامل مختلفی بر روی قیمت میکسر آزمایشگاهی تاثیر دارند، اما سرعت یکی از مهم‌ترین عوامل، برای تخمین قیمت انواع میکسر آزمایشگاهی به‌حساب می‌آید.

نظرتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *